vorm- en kleurkwaliteiten in de kunst
een fenomenologisch onderzoek naar het gebruik van vorm en kleur
Marcel Duchamp
 
 
 
                 
 

Het werk van Marcel Duchamp laat zich onderverdelen in een aantal periodes.

Schilder
 
Zoals veel beginnende kunstenaars heeft Duchamp in het begin geschilderd in de stijlen van zijn tijd. In 1902 begon hij te schilderen in neo-impressionistische stijl, vanaf 1910 in de stijl van Paul Cézanne, daaropvolgend in de stijl van het Kubisme.

"Nu descendant un escalier"

Duchamp maakte in een kubistische vormgeving beweging zichtbaar, door een naakte vrouwefiguur een trap af te laten lopen. In januari 1912 werd Duchamp gedwongen dit schilderij "Nu descendant un escalier" weg te halen uit een tentoonstelling van de Salon des Indépendants in Parijs. Dat was de reden voor hem om te stoppen met schilderen.
 
 
                      
                       Duchamp    Nu descendant un escalier   1912
 
 
"Boîte"

In datzelfde jaar 1912 ontwikkelde Duchamps zijn eerste "boîte", dat hij pas in 1914 uitvoerde in een oplage van 5 exemplaren . Het bevatte notities met zijn ideeën en reproducties van zijn schilderijen.

"Armory Show"

In 1913 werd in New York de "Armory Show" gehouden, een tentoonstelling met moderne kunst .
In de voorbereiding naar deze tentoonstelling ontstond een rel, waarin Brancusi invoerrechten moest betalen voor een "l'Oiseau dans l'espace". De douane beoordeelde het werk niet als een kunstwerk maar als een industrieel product. Duchamp spoorde Brancusi aan om naar de rechter te stappen, en het oordeel aan te vechten. Brancusi werd in het gelijk gesteld, en kreeg de 600 dollar terug. De rel zorgde voor extra aandacht voor de lopende tentoonstelling.
Op deze "Armory Show" hing het "Nu descendant un escalier", dat ook in Amerika voor de nodige opschudding zorgde.

"Ready Made"

De discussie over het werk van Brancusi had Duchamp waarschijnlijk op zijn idee gebracht van de 'ready made'. Eenmaal terug in Parijs kocht hij in een warenhuis een "Porte bouteilles", dat hij in zijn atelier opstelde als een 'kunstwerk'.
In 1913 had Duchamp al een soort 'ready made' gemaakt, door een fietswiel op een keukenkruk te monteren. De "Fontaine" uit 1917 was een poging van Duchamp om de 'ready made' als een volwaardig 'kunstwerk' geaccepteerd te krijgen.
In 1919 bewerkte Duchamp een reproductie van de Mona Lisa, met het onderschrift "LHOOQ".

"La Grande Verre"

In 1913 begonnen en in 1923 definitief als onvoltooid verklaard. De betekenis van de voorstellingselementen behoeft enige uitleg.

............................ wordt uitgewerkt....................


Waarna hij geheel ophield met kunst maken, om te gaan schaken. Hij behaalde zelfs een grootmeestertitel.

"La Boîte-en-Valise"

Vanaf 1936 maakte Duchamp 30 jaar lang zijn "La boîte-en-valise", in serie tot aan 1968, bestaande uit een koffer in rood koper, met een groot aantal eigen werken in reproductie zowel vlak als ruimtelijk. Er zijn 280 exemplaren gemaakt, waarvan de eerste 24 door Duchamp zelf zijn vervaardigd met originele replica's. De daaropvolgende series zijn in opdracht van Duchamp tot stand gekomen.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Deze ontwikkeling heeft in grote lijnen een overeenkomst met planeetaspekten in de prenatale ontwikkeling maar vooral in de progressies.
 
In de progressies loopt Venus het teken Libra binnen en maakt daar een conjunctie met Uranus, om daarna retrograde weer Libra uit te lopen. Dit valt samen met de periode 1902 tot 1939, met als bijzonderheid: de conjunctie van de progressieve Maan met Venus-Uranus in 1911-1912 waarin hij de overstap maakt van schilderen naar readymades.
 
De retrograde op 31 augustus 1887 valt samen met 1921, het jaar waarin Duchamp de kunst voor gezien houdt en gaat schaken. Het is ook het jaar waarin de foto verschijnt van Rrose Sélavy, gemaakt door Man Ray, zijn grote vriend , fotograaf en eveneens schaker. Marcel Duchamp heeft zich daarover uitgesproken:
 
 
    "J'ai voulu changer d'identité et la première idée qui m'est venue c'est de prendre
    un nom juif. J'etais catholique et c'etait déjà un changement que de passer d'une
    réligion à une autre! Je n'ai pas trouvé de nom juif qui me plaise ou qui me tente
    et tout d'un coup j'ai eu une idée: pourquoi ne pas changer de sexe! Alors de là est
    venu le nom de Rrose Sélavy."
 
 (Rrose Sélavy is een fonetische weergave van: "eros, c'est la vie")
 
 
Als Venus het teken Libra weer uitloopt, houdt feitelijk zijn scheppende activiteit op, om alleen nog maar zijn eigen werk te reproduceren in de serie La Boîte-en-valise. Dit steeds opnieuw uitvoeren van zijn eigen werk wordt in de progressies heel mooi aangegeven door de Saturnus die steeds verder naar een conjunctie kruipt met de geboortezon van Duchamp. Saturnus kunnen we hier zien als de "conservator" van het eigen museum dat Duchamp keer op keer herhaalt in zijn "boîtes", en dat 30 jaar lang, 280 maal uitgevoerd (Centre Pompidou beweert van 300 keer).
 
We laten een reeks afbeeldingen volgen dat deze schilderkunstige ontwikkeling verder duidelijk maakt.
 
In het onderstaande overzicht zien we de planeetaspekten tijdens de prenatale ontwikkeling links afgebeeld met in het midden de overeenkomstige jaren in de levensloop van Duchamp.
Rechts staan de progressieve aspekten.
 
De prenatale ontwikkeling bestaat uit 10 "Maan"maanden, die in relatie kunnen worden gebracht met de daaropvolgende levensloop. Eén "Maan"maand (een maanomloop = 27 dagen) komt overeen met
7 jaren in de levensloop. De overeenkomstige jaren staan aangegeven.
 
In de progressies staat elke dag na de geboorte voor één levensjaar. De progressieve data en leeftijd staan rechts genoteerd.
 
 
 
 
 
De geboortehoroskoop staat hieronder afgebeeld. Duchamp is geboren in Blainville-Crevon op 28 juli 1887 om 14.00 uur. Boven in de figuur zien we rechts van de MC de conjunctie tussen de Zon en Saturnus. Tijdens de progressies loopt de Saturnus steeds meer toe op de Zon.
 
.........wordt nog verder aangevuld...............
 
 
 
 
 
                    
                    Marcel Duchamp                      Schaakspelers                              1911
 
 
                                   
                                 Marcel Duchamp   Nu descendant un escalier   1912
 
 
                             
                              Marcel Duchamp            Roue de bicyclette            1913
 
 
                        
                         Marcel Duchamp                       Fontaine                          1917
 
 
                           
                            Marcel Duchamp           La Grande Verre          1915-1923
 
 
                              
                               Man Ray                    Rrose Sélavy                          1921
 
 
                           
                                              Marcel Duchamp, schaak spelend
 
 
 
 Marcel Duchamp                                 La Boîte-en-valise                                          1936-1968
 
 
         
          Marcel Duchamp                            La Boîte-en-valise                               1936-1968
 
 
                      
                      Marcel Duchamp               La Boîte-en-valise                 1936-1968
















Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Lijst met albums
Beeldhouwers

Stijlen, vormen en materialen

Schilders

Stijlen, vormen en kleuren, materialen

Categorieën
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl